*/1
Doelgerichte,
communicatieve
opdrachten met
OVUR-fiches
  • De productieve en interactieve opdrachten zijn opgebouwd volgens de OVUR-strategie
  • Het gevarieerde aanbod aan situaties met een verschillende moeilijkheidsgraad speelt in op keuzevrijheid van de leerling op vlak van interesse en niveau.

  • Transparante criteria geven de mogelijkheid om effectieve feedback te formuleren. De leerlingen kunnen ook eigen criteria aanvullen.
  • Na het reflecteren formuleert de leerling werkpunten voor een volgende opdracht en stopt de leerling de uitneembare spreek- of schrijffiche in het portfolio.

Uit: Campus Nederlands 1 werkboek

Zelfgestuurd leren
met het portfolio

Onderzoek toont aan dat leerlingen betere leerprestaties behalen als ze hun leerproces zelf in handen nemen. Een portfolio is hiervoor hét instrument.

  • Het portfolio nodigt leerlingen uit om zelf verantwoordelijk te worden voor hun eigen leerproces. Het is een instrument om breed te evalueren.
  • Een persoonlijk en toegankelijk werkinstrument, op maat van de leerling.
  • Leerlingen verzamelen zelf hun resultaten en evalueren hun leerproces.
  • Leerlingen vinden er tips om hun prestaties te verbeteren en formuleren individuele werkpunten.
  • Leercompetentie en reflectievaardigheden van de leerlingen staan centraal.
Wat is het?
  • Een permanent overzicht voor een eenvoudige en gerichte coaching.
  • Stimuleert de verticale samenwerking binnen de vakgroep Nederlands.
Wat is het voordeel voor de leerkracht?