Doelgerichte,
communicatieve
opdrachten met
OVUR-fiches
communicatieve
opdrachten met
OVUR-fiches
- De productieve en interactieve opdrachten zijn opgebouwd volgens de OVUR-strategie.
- Het gevarieerde aanbod aan situaties met een verschillende moeilijkheidsgraad speelt in op keuzevrijheid van de leerling op vlak van interesse en niveau.
- Transparante criteria geven de mogelijkheid om effectieve feedback te formuleren. De leerlingen kunnen ook eigen criteria aanvullen.
- Na het reflecteren formuleert de leerling werkpunten voor een volgende opdracht en stopt de leerling de uitneembare spreek- of schrijffiche in het portfolio.
Uit: Campus Nederlands 1 werkboek
Zelfgestuurd leren
met het portfolio
met het portfolio
Onderzoek toont aan dat leerlingen betere leerprestaties behalen als ze hun leerproces zelf in handen nemen. Een portfolio is hiervoor hét instrument.
- Het portfolio nodigt leerlingen uit om zelf verantwoordelijk te worden voor hun eigen leerproces. Het is een instrument om breed te evalueren.
- Een persoonlijk en toegankelijk werkinstrument, op maat van de leerling.
- Leerlingen verzamelen zelf hun resultaten en evalueren hun leerproces.
- Leerlingen vinden er tips om hun prestaties te verbeteren en formuleren individuele werkpunten.
- Leercompetentie en reflectievaardigheden van de leerlingen staan centraal.
Wat is het?
- Een permanent overzicht voor een eenvoudige en gerichte coaching.
- Stimuleert de verticale samenwerking binnen de vakgroep Nederlands.
Wat is het voordeel voor de leerkracht?